2011. október 7., péntek

Az internetes eladás veszélyei, problémái

Arra gondoltam, hogy írnék egy kicsit a rossz tapasztalatokról is, hiszen abból is van bőven. (A kép nem illik ide, de tök aranyos.:D)

Természetes, hogy veszélyt rejt magában, ha az ember interneten rendel bármit is, hiszen nem látja a másik embert fizikálisan, így nem tudhatja, ki ül a másik gép előtt, és egyáltalán az ül-e ott, akinek kiadja magát az illető. Szóval lényegében az egész vásárlás alapja a bizalom.

A bizalmat elég könnyű eljátszani, és azt is tudnod kell, ha valakitől rendelsz, és átvered, akkor más alkotó sem fog neked szívesen készíteni semmit, mert köztünk ez terjed. Sok olyan nevet fel tudnék sorolni, akik fekete listán vannak, mert akár hiszitek, akár nem, az alkotók közt terjed a fekete lista...

A lehető legrosszabb, amit tehetsz: Megrendelsz valamit, és eltűnsz. Nem válaszolsz az e-mailekre, nem reagálsz semmilyen kiírásra. Ha valami problémád van, nyugodtan közöld az alkotóval. Hidd el, megértő lesz! Ha családi gondod van, váratlan pénzügyi kiadásod volt, vagy bármi egyéb, mondd el! Nekünk nem érdekünk továbbadni másnak, ha valamilyen problémád van, viszont ha nem vagy felénk bizalommal, akkor egyértelmű, hogy mi sem leszünk feléd, és rákerülsz a listára... Pedig mondjuk valós gondod van, nem csak azért tűnsz el, mert paraszt vagy. (Persze ilyenre is van példa bőven.) De még ha paraszt is vagy, akkor is írd meg, hogy "nem kell mégsem, kösz." A lényeg, hogy nekem csinálsz azzal feszültséget, hogy tárolgatom az ékszert, rakosgatom ide-oda, várok a jelentkezésedre...

Egyéb probléma lehet: Nincs pénzed. Alapvető dolognak tartom, hogy ha nincs pénzed, ne rendelj! Én legalábbis azt szoktam csinálni, hogy ha valamit meg szeretnék venni, vagy rendelni, akkor ELŐRE félreteszem rá a pénzt mondjuk a polcomra, vagy egy kis dobozba, és azt nem költöm el, mert tudom, hogy az alkotó fáradozik azzal, hogy készítsen nekem valamit, és nem érdemli meg azt, hogy ne fizessem ki. 
Attól, hogy mi az interneten árulunk, ugyanolyan, mintha kézzel foghatóak lennének a dolgok, mintha bemennél mondjuk a közértbe, és elvinnéd az árut a pénztárhoz.

Félre szeretnél tetetni valamit? Semmi akadálya. DE! Fontos, hogy ne húzd az eladó idejét, ne visszakozz folyton, hogy még egy kicsit, még egy kicsit tartogasd nekem légyszi... Szerintem elsőre eleve nem illik ilyet csinálni, csak akkor, ha már túl vagy 1-2 vásárláson adott eladónál, mert akkor tudja, hogy hűséges, visszajáró vendég vagy, és szívesen el fogja tenni neked. Nekem is van sok ilyen, és tudom, hogy ha akár 1 hónapig is tárolom, akkor sem felejti el, és ki fogja fizetni, amint lesz pénze, mert megbízom bennük. De aki már elsőre félretetet valamit, azt nem biztos, hogy ugyanilyen bizalommal várjuk ki, hiszen mi is emberek vagyunk.

Tudom egyébként, hogy nektek is vannak félelmeitek. Ti sem tudhatjátok, hogy én mondjuk nem egy baltás gyilkos vagyok, vagy éppen olyan, aki nem is csinál semmit... Én is sokszor vagyok 'vevő', előreutalásnál én is izgulok, hogy vajon megkapom-e, vajon nem veszik-e el a postán, nem törik-e össze, egyáltalán küld-e valamit az eladó, vagy csak lenyúlja a pénzem... Tudom milyen ez, és erre nem is tudok jó tanácsot adni... Nyilván mondjuk akinek már többszáz, többezer lájkja van, és rendszeresen látod a facebook oldalán, hogy megköszönik a kapott ékszereket, annál kicsi az esély, hogy lenyúlja a pénzed, és átver, tehát próbálj meg bízni. Akinél mindez nincs meg, mert mondjuk éppen akkor indította be az üzletét, annál nehezebb a helyzet... Hiszen ha senki nem ad neki bizalmat, akkor nem juthat el magasabb szintekre, viszont ha nem becsületes, azt a saját károdon fogod megtanulni.

Mindkét oldalon sok lehet a problémaforrás, de a többiek érdekében jobb, ha mindenki becsületes marad. Pl.: Mivel sokan átvertek már személyes találkozóval, hogy feleslegesen elmentem, és nem jöttek el, elgondolkodtam már azon, hogy beszüntetem a személyes találkozókat... Viszont ez nem lenne fair azokkal szemben, akik tisztességesen eljönnének, és kifizetnék amit rendeltek.
Én sem vagyok hibátlan, velem is történt már olyan (kétszer), hogy elfelejtettem egy találkozót, vagy a találkozót nem felejtettem el, csak annyira sok emberrel volt megbeszélve egyszerre, hogy valakinek a rendelését otthon hagytam... Szóval ennyi erővel ők is mondhatnák, hogy megbízhatatlan vagyok. (Bár én a következő találkozón igyekszem maximálisan kárpótolni, valami kis ajándékot viszek, hogy kiengeszteljem a kedves vásárlót a feledékenységemért. De mint említettem, erre még csak kétszer volt példa az elmúlt 2-3 év alatt, szóval igyekszem nem elfelejteni senkit.:D)

Lényegében ennyi lenne, az a fő, hogy bízzunk egymásban, és fogadjátok meg a tanácsokat amiket írtam, ha azt szeretnétek, hogy az alkotók szívesen készítsék el nektek a rendeléseteket.

Vevők és eladók egyaránt írhatnak rémtörténeteket kommentben, levélben, vagy bárhol, amikből esetleg készíthetnék egy kis összeállítást, ami szintén tanulságos lehet!

12 megjegyzés:

  1. Ez nem ide kapcsolódik, de azt szeretném megkérdezni, hogy ha mondjuk nyalókát csinálok, akkor a hurkapálcát amit beleszúrtam meg lehet sütni? Nem barnul meg? Köszi előre is :)

    VálaszTörlés
  2. Meg lehet sütni, de én nem használok hurkapálcát a nyalókámhoz, szóval nem vagyok benne túl tapasztalt.

    VálaszTörlés
  3. Azt tudom, csak úgy kérdeztem hátha tudsz róla valamit :)
    KÖszi

    VálaszTörlés
  4. A bizalom a vevő és a vásárló között tényleg nagyon fontos. De hogy védhetnék ki azt, amikor egy 3. személy hiúsítja meg a vásárlás?
    Személy szerint egy postai elveszett csomagon vagyok túl a héten. Ajánlva adtam fel, a vevőm előre fizetett, a kézbesítőtől megkapta az értesítést, hogy levele jött. Be ment a postára és közölték vele, hogy nem találják a csomagot! ....
    Na ilyen kor mi van?
    Én mint lelkiismeretes alkotó, megteszek mindent a vásárlómért, hogy kárpótoljam, de ezt hogy védjem ki?
    A postán csak finoman közölték, hogy annak már annyi, igényeljek kártérítés a feladási díj X-szeresét kifizetik... Hát köszi. És az ékszer?...:(

    VálaszTörlés
  5. Sajnos eladóként én is tapasztalom a Kriszti által leírtakat. Szörnyű érzés, amikor valaki visszamond egy rendelést (főként ha csak miatta vettem meg bizonyos alapanyagot, mert ugye mindent a vásárlóért), de ennél is rosszabb, ha nem ad életjelet magáról. A pénzhiány részét pedig tökéletesen meg tudom érteni, de azt nem, amikor előre tudja a vásárló, hogy nem lesz pénze, de már csak akkor szól, amikor elkészültem. Volt ilyen esetem, a vásárló miatt vettem olyan pamutvásznat, amilyet óhajtott mert az otthoni készletemből nem tudott választani, majd eltűnt. Megkeresésemre válaszolt, hogy mivel nemrég végzett egyetemen és munkát keres, nem igen tudná mostanában megvenni....pfff ezt két héttel előbb még nem tudta...

    Aztán egy Meskás eset nemrégiben: megvettek egy neszit, nem jelentkezett az illető. Írtam e-mailt, nem reagált. Felhívtam, költözésre hivatkozott. Újabb két hét. Figyelmeztettem, hogy a Meskán egy hónapom van bejelenteni a sikertelen adásvételt, addig utaljon. Semmi..újra felhívtam: ígérte, hogy utal, épp most akart...és addig vártam jóhiszeműen, míg lejárt a bejelentési lehetőség. :( Jutalék felszámítva, termék eladottként szerepel a Meskán...

    És amivel egyszer még nagyon megjártam: az a csere, nem igen javaslom senkinek, csak ha leinformálta jó alaposan a potenciális cserepartnert, illetve ha személyesen bonyolítható. Én bizony egyszer ráfáztam: elküldtem több ezer t értékű terméket, cserében semmit nem kaptam.

    Köszönjük Kriszti, szuper összefoglaló!!!

    VálaszTörlés
  6. Anita:
    Nekem is volt már ilyen, hogy nem találták egy csomagomat, de elkérték a telefonszámom, és addig keresték, amíg meg nem lett. Szerintem ez postafüggő, hogy mennyire segítőkészek, épp ma hallottam egy sztorit... A barátnőm lement a postára, mert csomagja érkezett. Miután kivárta azt a 20 embert, akik előtte voltak, flegmán közölték vele, hogy nemrég vitték be a csomagot a raktárba, és biztos nem fogják kihozni... Ő hiába mondta, hogy de ő ezért jött, és szeretné megkapni, a nő felháborodva kiabált szinte, hogy nem igaz, hogy nem érti, hogy nem fog felállni innen és megkeresni, hogy azzal is megakassza a sor haladását... Szomorú, hogy ilyesmit megtehetnek. Ilyen esetekben nem szabad hagyni a dolgot, hívni kell a postavezetőt, levelet írni a létező összes helyen a postának, mert ilyenért akár ki is rúgják az alkalmazottat. Aki nem tudja miért van ott, az ne dolgozzon postán.
    Szerintem a Te csomagodat is megtalálták volna, ha egy kicsit több energiát fordítanak rá...
    Nekem hála égnek még soha nem veszett el egy csomagom sem, viszont volt már, ami törötten érkezett.:S

    Zita:
    Meskán én is többször szívtam, és én is jófejségből csúsztam ki a sikertelen adásvétel bejelentésből...
    Cserével még nem volt gondom, de ezek után kezdek félni.:D Szerencsére bennem megbíznak, és szinte mindig én kapom meg előbb a cserére kínált ékszert, nekem pedig nyilván nem tenne jót az üzletnek, ha bárkit is átvernék...:D Hamar terjedne a hírem.:D

    De egyébként szerintem sokan megköszönnék, ha közzétennéd, hogy ki vert át cserével, és rákerülne a feketelistára, hogy másokat ne verhessen át!:)

    VálaszTörlés
  7. Hát igen, ismerősek ezek nekem is sajnos. Most is két olyan rendelés áll a polcomon, amik kb. egy hónaposak, mert a vevő 1-2 levélváltás után nem reagált többet. Küldtem neki fotót a kész termékről és annyit sem írt vissza, hogy nem kéri, vagy nem tetszik, csak eltűnt.
    Szerencsére személyes találkozóval engem még eddig nem vertek át, ami jelenleg szerencsés is, mert pici babám van, akivel végképp nem könnyű az ilyen jellegű adásvétel. Szomorú, hogy ilyen emberek is vannak, de tényleg nem szabad azokat büntetni, akik viszont rendesek.

    VálaszTörlés
  8. Egyik kedves vevőm nemrég egy gyűrűt és egy nyakláncot rendelt tőlem. Extra sürgősen szüksége volt rá, csütörtökön postáztam elsőbbségivel, ő pedig már pénteken szerette volna átadni. Bár nem történt még ilyen, de persze, hogy a legrosszabbkor kellett megesnie: a küldeményt meg is kapta, de a gyűrű sajnos összetört a postázás közben. Gondosan csomagoltam, ezen felül légpárnás borítékban küldtem, normális levélkezelés mellett nem lett volna szabad összetörnie.

    Ki hibázott? A posta. Ki látta kárát? A vevő, mert nem tudta időben odaadni az ajándékot, illetve én, mert ingyen készítettem egy újabb gyűrűt, amit még pénteken a saját költségemen újra postáztam. Remélem, nem marad rossz szájíze a vevőnek a posta miatt, én viszont eléggé mérges vagyok. Mibe csomagoljak még??? Csomagolással együtt már így is 450Ft-ot költök a postázásra, amiért a vevőtől csak 380Ft-ot kérek. Ez nem is zavart addig a pillanatig, amíg épségben odaértek a csomagjaim. De nem tudom, milyen óvintézkedéseket tehetnék még.

    VálaszTörlés
  9. Személyes találkozók beszüntetésén én is gondolkodtam már. Nem kellemes egy órát várni a huzatos metróaluljáróban, és egyáltalán nem kifizetődő negyedóránként telefonálni a vevőnek, mert mindig azt ígéri, 5 perc múlva megérkezik.

    De hogy ne legyen egyoldalú a dolog, egy kicsit az én hülyeségemről is: egyszer elfelejtettem egy találkozót egy kedves visszatérő vásárlómmal. Már hazafelé tartottam, amikor eszembe jutott. Felhívtam, és a köszönés helyett egyből szabadkozni kezdett, hogy ne haragudjak meg, de elfelejtette a találkozót. :) Mondtam neki, hogy még szerencse, hogy én is! Azóta nem fordult ilyen elő szerencsére. :)

    VálaszTörlés
  10. Kriszti, hol találhatóak ezek a feketelisták? Szívesen megnézném és (sajnálatos módon) kiegészíteném!

    VálaszTörlés
  11. Nagyon jól összefoglaltad ezt is! Arra a feketelistára én is kíváncsi lennék csere-bere terén, mint alkotó. Csak, hogy tudjam, hogy kivel nem kéne cserélnem. :P Vagy ki az akivel vigyázni kéne: / Mert sajna már én is megjártam, de persze ott nem vesztettem semmit szerencsémre, mert a csere nem történt meg. Csak szimplán eltűnt az emberke az éterben. Csak azt nem értem ilyenkor miért keresik egyesek fel az embert azzal, hogy "Szia....Cserélünk?...." -.-

    VálaszTörlés
  12. Szia!
    Ez nem ide kapcsolódik csak azt szeretném kérdezni (lehet, hogy hülyeség) , hogy én mikor fehér gyurmával dolgozom, folyton összekoszolódik, pedig még direkt kezet is mosok előtte meg mindent letörlök, de még mindig nem értem, hogy miért nesz piszkos.
    Te hol dolgozol, vagy hol csinálod?

    Kitti voltam :)

    VálaszTörlés